dag 4/5

Vannochtend ben ik extreem vroeg opgestaan, om de zonsopgang tussen de ruines in palmyrate bekijken. Het was 4u syrische tijd, of te wel 3u nederlandse tijd. En het was zeker de moeite waard. Het is jammer, waar ik nu ben kan ik helaas, geen foto's online zetten!! De dag hiervoor hadden we de ruines al gezien gewoon overdag. En het hele verhaal van de gids gehoord, we zijn toen ook in het museum geweest, rond 4u 's middags zijn we naar de dode vallei gegaan om hier graven te bekijken. Ook deze waren echt prachtig vervolgens zijn we naar de Citadel gegaan om te kijken hoe het uitzicht was en ook gewoon omdat je dat gezien moet hebben. En wat een uitzicht gaf dat, we konden kijken over het hele gebied met de oude ruines. We zijn toen vroeg gaan eten en gaan slapen omdta ik naar de zons opkomst ging kijken bij de ruines.En zoals ik net al zei was dat ZEKER de moeite waard! In een woord PRACHTIG! En in de bus natuurlijk bij slapen.

Dag 4 (Bosra)

Bosra, is een oud stadje met ruines en een oud amfitheater. Bosra was twee uur rijden, maar was zeker de moeite waard. Wat mooi is dat zeg. Na rond dwalen in de ruines en thee drinken bij een lokale familie, met een paard en wagen terug maar het Theater. Tijdens de terugweg heeft een kleine jongen Youssef (12 jaar), ons begeleid en met het paard gereden. Na dat hij ons kennis had laten maken met zijn familie. Hij heeft ons begeleid in bosra tot het theater. En ons een moskee en een soort school laten zien, waar kinderen de korran aan het leren waren en deze werd overhoort enzo. SUper intressant om te zien.

Vervolgens dus naar het Theater, wat mooi is dit zeg. Wat een beleving en bevoorrecht ben ik om dit te zien. Na deze reis dus maar even cafe ingedoken om verhalen te typen. Zometeen ergens eten en dan zonsondergang kijken op een berg. En vervolgens vroeg dag morgen weer. 7u gaan we door naar Palmyra, waar het volgende theater wacht, wat wel minder intact is maar, waarschijnlijk net zo indrukwekkend.

Dag 3

Eerst nog even bijkomen en dus uitslapen, want het is toch wel vermoeiend. Vervolgens zijn we rond 12u de stad in gegaan en opzoek geaan naar de kruiden Souqe en naar een Paleis. Paleis niet gevonden Souqe wel, vervolgens kwam ik twee mensen tegen uit onze groep heerlijk wat mee wezen drinken in een Syrisch thee huis, met alleen maar mannen op deze Nederlandse damens na!

Vervolgens samen met hun het paleis gaan zoeken dat erg afgelegen lag. Hier bekeken, wat een mooi paleis was dit. Het hete het Azem Palace. Een mooi en authentiek paleis. Waar de geschiedennis in naar voren komt. Later die dag zouden we naar een hamam gaan maar deze waren ze aan het restaureren. In een hotel (5 sterren) de weg gevraagd en ook hier zijn ze weer heel behulpzaam. Ander adres gekregen, maar ook deze neit gevonden. HELAAS! Dan maar naar de Citadel, maar ook deze was onder constructie (het zit ook niet mee). Dan maar naar huis en onderweg wat drinken kopen en savonds uiteten met de grote groep.

Het eten was weer heerlijk! alleen was het stroom uitgevallen, dus was eht super warm! Vervolgens me bed ingegaan, want we hebben morgen een Excursie (bosra) te doen. En ja hoor om half 6 Syrische tijd je bed uit (nederlandse tijd half 5).

Weltruste!

dag 2 (zondag) ja, ja ook hier voetbal

Na een beetje uitslapen, de eerste dag in Syrie. Wat een appart land is dit zeg, leuk maar appart. He tverkeer een grote gaos, de mensen super vriendelijk. Maar ook een min punt! Ik heb geen bereik met mijn mobiele telefoon. Dus maar een belkaart kopen ergens dan. Maar eerst de groep bekijken en daarna dingen in de stad en dan bellen.

De groep liet nog het een en ander te wenzen over, want het zijn bijna allemaal ouder dan ik. Maar verder hele aardige, leuke en lieve mensen.

Vandaag was een leuke, maar drukke en vermoeiende dag.Eerst al die indrukken, wat een mooi land is dit en het begint pas net. Rond 10u ben ik gaan ontbijten en vervolgens de stad in geweest. Dit met 3 andere reizigers die het zelfde wilde doen als ik. Lekker slenteren dingen zien en alles op je aflaten komen. Heerlijk dwalen door een onbekende grote stad en daarbij ook nog een fijne aangename en veilige sfeer. 12u, lunch eten, dit hebben we gedaan in een steeg je in een restaurant. Met Arabische muziek en eten. Heerlijk! Vervolgens weer dwalen door de Souqe (grote markt, soort van bazaar). Hier heerlijk verdwaalt in straatjes waar denk ik nooit een buitenlander komt. In de Souqe, me ogen uitgekeken naar de pracht en praa ldie werden verkocht en natuurlijk de mensen. Vervolgens zijn we naar het grootste mokee in Damascus gegaan. Wat kan een moskee toch mooi zijn! Onderweg hebben we een reisje naar Bosra geboekt daar over in het volgende verhaal meer.

Als laatste en niet onbelangrijk even met Debbie en mijn ouders gebelt. Vervolgens warm gegeten in een luxe restaurant, heerlijke uien soep en pasta. En toen voetbal. Helaas! NEderland verloren, ik kreeg gelijk de Nederlandse vlag van Syrische jongens, maar wat een GAOS en een FEEST bij die mensen. Vervolgens lekker terug naar het hotel en mijn bed in gedoken.

Tot next time

dag 1

Al zenuwachtig was ik aan het wachten op schiphol, na een afscheid met debbie, mijn ouders, wim en boudewijn. Terwijl ik dit schreef moest ik 1.5u wachten nog op mijn schiphol (was dus nog n nederland, nu 4 dagen geleden. 10 juli). al wetend dat ik door het afscheid me vriendin nog erger ga missen, heb ik der even gestalkd, met smsjes en liefdes uitingen. Altijd leuk.

nu dus maar wachten op de vlucht en hopen dat de zenuwen in bedwang blijven en ik er dus vanaf kom. De vlucht liep zeer voorspoedig, in Amman aangekomen (jordanie) 3u zitten wachen op de overstap naar Damascus. De vlucht naar Amman ging vrij rap, dit omdat het eten in het vliegtuig goed te doen was. En ook omdat ik mijn eigen tv had en zelf kon bepalen welke film ik kon kijken. Na twee slechte films dus aangekomen in Amman om daar over te stappen.

Eindelijk in het vliegtuig, wilde er een aantal mensen met kinderen op mijn plek zitten, zodat ze bij de andere zaten. En ik dus eerst vragen waar ik moest zitten. En ja hoor ik mocht voor het laatste uur lekke lang uit in de busniss klas zitten. Heerlijk beentjes omhoog en beetje ogen dicht doen tot we er waren (tijd half 2 syrische tijd, half 1 nederlandse tijd. Deze vlucht en rit duurde tot half 3, toen fijn in mijn hotel kamer in bed gekropen, om vervolgens smorgens (11 juli) dingen te gaan bekijken. Dus tot u weltruste.

Syrie en Jordanie

Na lang wikken en wegen. Toch maar alleen op vakantie. Toen was de vraag waar ga ik in mijn eentje naar toe en hoe ga ik dit doen?! Na ik ga nu morgen alweer weg voor 21 dagen, en wel naar Syrie en Jordanie. Ik heb er echt super veel zin in al vind ik het ook wel spannend om alleen te gaan. Althans alleen, dat ook weer niet helemaal aangezien ik met Baobab reizen ga.

Echter kan ik wel zelf bepalen wat ik allemaal wil doen. En dat is een hele hoop. Enige is dat mijn route wel al bekent is. Ag he, dat moet ook niet zo veel uitmaken. Ik zal jullie in iedergeval zo up to date mogelijk houden via deze website. Ik zal proberen om een aantal keer onderweg online te komen en een verhaal te typen.

Tot zo ver!! ik zie en spreek jullie over 21 dagen wel weer..